zaterdag 20 april 2013

Verslag van de eerste vier dagen.

De voorbije dagen waren enorm indrukwekkend, maar ook heel vermoeiend, waardoor een bericht op deze blog wat op zich heeft laten wachten ... Deze avond hebben we dan toch de tijd gevonden om jullie wat meer te vertellen over onze eerste drie dagen van de uitwisseling ...

DAG 1 - 2
Met de trein vanuit Lichtervelde kwamen we zonder vertraging aan op Zaventem. Het was er zeer kalm. We namen de vlucht naar Heathrow en cirkelden al na 45 minuten boven Londen. 20 minuten later mocht het vliegtuig landen op de immense luchthaven Heathrow.  Eenmaal aangekomen in Heathrow moesten we terug door de douane vooraleer de we de vlucht richting Sjanghai konden nemen.
 Vertrek uit Lichtervelde
De vlucht Heatrow - Sjanghai duurde ongeveer 12 uur. Wanneer we geland waren in Sjanghai stond onze contactpersoon Kevin direct klaar voor ons. We namen de kleine bus tot Longquan, we stopten 2 keer onderweg waar we al kennis maakten met de Chinese leefgewoontes en specerijen.
Chinees eten tijdens de tussenstop
Na 8 uur rijden kwamen we aan in ons hotel. De belangrijkste personen van de school stonden ons op te wachten. Er werden heel wat foto’s van ons genomen. Na de ontmoeting gingen we samen gaan eten in  het hotel. Daar maakten we nogmaals kennis met de specerijen uit China. Ze salamanderen daar veel met tafelbier (Gan bei). Een vreemde gewoonte: ze drinken warme sojamelk bij hun eten.

DAG 3
We werden opgehaald door Kevin en een andere persoon om te ontbijten op locatie. Na het ontbijt werden we naar school gebracht, waar we konden rekenen op een prima ontvangst. We maakten kennis met de Chinese theetraditie en de dans- en zangtalenten van de chinezen. Wanneer we buitenkwamen wou iedereen die we zagen met ons op de foto.
 Welkomstbord 1
 Welkomstbord 2
Ontvangst van een zwaard als relatiegeschenk
Welkomstceremonie 1
Welkomstceremonie 2
Welkomstceremonie 3
Welkomstmaal
Net voor en na de middag stelden we onze Qbus en formule flowcode voor. Daarnaast gingen we naar het schoolmuseum en hun pottenbakkerij. 's Avonds gingen we eten in het beste restaurant van de stad :-) 's Als afsluiter maakten we nog een wandeling door de stad.
 School 1
School 2
School 3
 Het zwaardmuseum van de school
 Potten bakken 1

Potten bakken 2
 Celadon1
 Celadon 2
 Voorstelling Formula Flow Code robot 1
  Voorstelling Formula Flow Code robot 2
 Voorstelling Qbus 1
Voorstelling Qbus 2
Naar verluidt het beste restaurant van Longquan, en wij gingen er eten :-)
 Avondmaal 1
 Avondmaal 2
 Avondmaal 3
Avondmaal 4
 Wandeling door de stad: een tandartspraktijk, toch iets anders dan bij ons ...

DAG 4
’s Ochtends konden we iets langer slapen, we werden immers maar om 9 uur verwacht voor het ontbijt. We werden in 2 groepen opgedeeld en kwamen elk in een lokaal gezin terecht. Er werd kennis gemaakt met de lokale bevolking. Bij het lokaal gezin mochten we uitgebreid eten.
 Bezoek aan een gastgezin 1
 Bezoek aan een gastgezin 2
 Bezoek aan een gastgezin 3
Vermits het weer slecht was konden we de hoogste berg van de stad niet beklimmen. In plaats daarvan mochten we gaan poolen met leerlingen van de school. ’s Avonds aten we dumplings die we zelf moesten maken.
 Zelfgemaakte dumplings 1
  Zelfgemaakte dumplings 2
    Zelfgemaakte dumplings 3
Ook nog een aantal foto's van het tweede groepje dat een dag doorbracht in een lokaal Chinees gezin.